2011-05-12

Island i bilder - dag 1&2

Dag 1: Vi anlände till Island ca fyra tiden på eftermiddagen och åkte direkt från flygfältet till Blue Lagoon, där man kan bada i vatten som innehåller hälsosamma mineraler och alger, och värms upp av geotermisk energi. Man kände sig minst sagt uppmjukad och avslappnad efter två timmar i vattnet! På kvällen orkade vi inte göra något speciellt, men tog oss i alla fall till torget för att köpa en Hlölla båt (Subway liknande bröd) och avnjöt den i vårt (fuktiga) hostellrum!

Dag 2: Det blev en tidig väckning, och hoppade på bussen som skulle köra oss längs västkusten hela långa dagen. Vi stannade för att se bl.a. vackra vattenfall, höga berg, stränder, och fick till och med pröva på glaciärvandring. Jag kan informera er om att det inte var så lätt som det ser ut att "vandra" på en glaciär, men sjukt kul! Vi fick dock inte gå så långt, eftersom guiderna ansåg att det blev för farligt för en så stor grupp, som dessutom yrade på lite hit och dit. Då vi kom tillbaka var vi vääldigt trötta, men tog oss till en restaurang och njöt av lite god mat före det var dags att gå och sova!